Podkast
Rekk opp hånda!

Rekk opp hånda!

Både Og
Martin Johannessen er utdannet lærer med lang fartstid både på barnettrinnet og på ungdsomsskolen og programleder i Rekk opp Hånda. Han ser på norsk skole fra alle vinkler i samtale med relevante gjester.  

Rekk opp hånda er en møteplass der skolefolk kommer til orde. I hver episode møter du en gjest med kompetanse på et aktuelt tema, og får et innblikk i norsk skole fra alle vinkler.

Rekk opp hånda har som mål å gi deg et unikt innsyn i hva og hvordan ulike lærere og andre fagfolk diskuterer skolehverdagens små og store utfordringer. Vi skal være en podcast for engasjerte lærere, skolefolk, foreldre og andre som er opptatt av skole og barns utvikling.

Vi ønsker også å gi et innblikk i det som rører seg blant ulike aktører som skriver bøker, kronikker eller på andre måter deltar i den pågående debatten om skolen. Først og fremst lager vi denne podcasten fordi vi mener skolen er verdens viktigste institusjon.

Husk å abonnere, så går du ikke glipp av noe som helst. Lytt til kloke skolefolk!

Alle episoder

  • Ungdomskunnskap med Willy Aagre og Camilla Wiig

    Ungdomskunnskap med Willy Aagre og Camilla Wiig

    Mye av det som skrives om ungdom er basert på synsing og vandrehistorier.

    Boka Ungdomskunnskap kom første gang i 2003. Nå foreligger den i ny og utvidet utgave med Willy Aagre og Camilla Wiig som redaktører. Den er pensum for alle oss som jobber med ungdom.

    Willy Aagre er professor emeritus i pedagogikk ved Universitet i Sørøst-Norge, campus Bakkenteigen i Vestfold. Han har skrevet flere andre bøker, blant annet om Anna Sethne og den norske reformpedagogikken.

    Camilla Wiig er førsteamanuensis i pedagogikk ved samme sted. Hennes forskningsbidrag er spesielt fokusert på unges læring på tvers av formelle og uformelle læringspraksiser som for eksempel skole og fritid.

    Les mer om boka her: https://www.fagbokforlaget.no/Ungdomskunnskap,-3.utgave/I9788245035438

    Publisert 30. januar
    32 min
  • Lærerlørdag på Munchmuseet

    Lærerlørdag på Munchmuseet

    Ukas episode av Rekk opp ble spilt inn på Lærerlørdag på Munchmuseet i Oslo. Vi snakket om den nye utstillingen Frihetens former, om abstrakt ekspresjonisme og kriser i kunsten, og selvfølgelig om Edvard Munch sitt kunstnerskap og hvorfor det er aktuelt og relevant for dagens skoleungdom.

    Gjester er Zeenat Amiri, kunsthistoriker og kunstformidler ved MUNCH, og Rob Young, forfatter, journalist og tekstredaktør på MUNCH.

    Les mer om utstillingen Frihetens former her: https://www.munchmuseet.no/utstillinger/frihetens-former/


    Publisert 23. januar
    42 min
  • Hva som skal til for å rekruttere og beholde kontaktlærere fremtiden?

    Hva som skal til for å rekruttere og beholde kontaktlærere fremtiden?

    Heidi Granberg er lærer på mellomtrinnet i Oslo, har skrevet en rekke kronikker, har tatt en master i utdanningsledelse og ga ut boka "Kontaktlærer i grunnskolen" (Fagbokforlaget, 2021). Hun har vært gjest i Rekk opp hånda en rekke ganger.

    Vi har snakket om flere ulike aspekter ved det å være lærer, kontaktlærer tidligere. Denne gangen har jeg gitt ChatGPT oppgaven om å generere spørsmål som egner seg for en lærer på mellomtrinnet. Og vi snakker om hva som skal til for å rekruttere og beholde kontaktlærere fremtiden.
    Publisert 16. januar
    36 min
  • Skriving og motivasjon med Steffen Sørum

    Skriving og motivasjon med Steffen Sørum

    Årets første gjest er Steffen Sørum. Han er forfatter og faglig leder for Forfatterutdanningen ved Norsk barnebokinstitutt. Sørum har også vært forlagsredaktør hos Cappelen Damm og har gitt ut bøker for barn, ungdom og voksne.

    - Det har skjedd noe i klasserommet de siste årene. Jeg må motivere mer, ha kortere oppgaver, mindre tid på å skrive. Jeg må i større grad fange og underholde, sier han.

    Hvordan kan vi bli bedre til å motivere elevene våre til skriving? Hva må vi lærere gjøre for å holde på elevenes fokus og konsentrasjon? Vi snakker om skriving og motivasjon i ukens episode av Rekk opp hånda. Og vi sjekker hvordan ChatGPT definerer skriving.
    Publisert 9. januar
    35 min
  • Lærerfortellinger - med Merete Henden

    Lærerfortellinger - med Merete Henden

    Hver uke deler Merete Henden læreres egne historier i sosiale medier. Hun er selv lærer og vet hva det vil si å stå i klasserommet og hvilke utfordringer vi lærere kommer opp i.

    Hun har vært norsk- og engelsklærer i ungdomsskolen og videregående skole i 20 år. Med lærerfortellingene har hun et hårete mål: Å redde læreryrkets fremtid!

    Vi snakker om sterke historier fra lærerlivet og hva det vil si å være lærer i ukens episode av Rekk opp hånda!
    Publisert 19. desember 2022
    29 min
  • Skal vi lære eller bare være på skolen (litt flere timer)?

    Skal vi lære eller bare være på skolen (litt flere timer)?

    Fra 1990 til 2008 fikk grunnskolen over 1000 timer ekstra på timeplanen. Det finnes ingen undersøkelser som gir et fullgodt svar på hvilken effekt det har hatt.

    Blir vi smartere av å gå flere år på skolen og ha flere timer?

    Elise Farstad Djupedal er stipendiat ved NTNU og skapt en viss furore den siste tiden. Hun skriver på en doktorgrad med (foreløpig) tittel Grunnskolen som kunnskapspolitikk: politisk styring av skolens kunnskapsinnhold fra 1959 til 2016. I dette arbeidet har hun blant annet funnet en hel del ekstra timer som har kommet til underveis, 1359 timer for å være nøyaktig.

    7 av 10 kjeder seg på skolen og 1 av 4 gruer seg til å gå på skolen ifølge Ungdata-undersøkelsen.

    Er det en sammenheng mellom økt kjedsomhet og mistrivsel på den ene siden, og dagens ensretting av skolen på den andre siden? Elevene går lenger på skolen - men lærer de mer av den grunn?
    Publisert 12. desember 2022
    27 min
  • Intensiv lesetrening med Aski Raski

    Intensiv lesetrening med Aski Raski

    Aski Raski har etter hvert etablert seg som et solid og godt opplegg for leseopplæringen for de yngste elevene.

    I startpakken fra Aski Raski møter elevene en kombinasjon av digitale, papirbaserte og praktiske aktiviteter. Disse optimaliserer samspillet mellom leseteknikk og teknologi.

    Nøkkelen til å lære å lese, er å høre alle lydene i ordene. Den fonologiske bevisstheten er derfor viktig når det gjelder både lesing og skriving. Elevene trener seg på å lytte ut første lyd, telle stavelser og ord og gjøre analyse av stavelser, ord og setninger.

    Ingunn Vatshelle Bratberg er kursansvarlig og innholdsutvikler i Aski Raski. Vi snakker om god leseopplæring i ukens episode av Rekk opp hånda.
    Publisert 5. desember 2022
    24 min
  • Folkehøgskole for 16-åringer - med Per Gunnar Hamnøy

    Folkehøgskole for 16-åringer - med Per Gunnar Hamnøy

    Noen ungdommer trenger et alternativ til den tradisjonelle skolen. For eksempel folkehøgskole - men det har vanligvis vært for de som er ferdig med videregående.

    Per Gunnar Hamnøy er rådgiver og lærer i arbeidslivsfag ved Sjøholt folkehøgskole i Ålesund. Og der er halvparten av elevene 16-åringer.

    Vi snakker om motivasjon, mestring og gode opplevelser i ukens episode av Rekk opp hånda.
    Publisert 28. november 2022
    25 min
  • Drama som helhetlig undervisningsforløp - med Marie Haug Myhr og Kari Strand

    Drama som helhetlig undervisningsforløp - med Marie Haug Myhr og Kari Strand

    Drama- og teaterpedagogene har lansert en splitter ny digital læringsressurs, med mål om å gi lærere hjelp til å ta i bruk interaktive, estetiske læringsmetoder i skolen.

    Denne digitale læringsressursen har som mål om å gi lærere hjelp til å ta i bruk interaktive, estetiske læringsmetoder i skolen. Læringsressursen og innholdet i de ulike undervisningsforløpene er aktuelt med tanke på LK20, tverrfaglighet, og fokus på estetisk- og sosial læring.

    Ukens gjester er Marie Haug Myhr som er utdannet skuespiller, dramapedagog og spesialpedagog. Og Kari Strand som er daglig leder i Drama- og teaterpedagogene som har utviklet opplegget.

    Her finner du opplegget: https://dramaogteater.no/laeringsressurs/
    Publisert 21. november 2022
    30 min
  • - Å jobbe i skolen er det mest meningsfylte som finnes, sier Øyvind Børven

    - Å jobbe i skolen er det mest meningsfylte som finnes, sier Øyvind Børven

    Øyvind Børven er rektor og lærer i medieutvikling ved Akademiet vgs i Fredrikstad. Han er dessuten er kjent for oss skolefolk gjennom podcasten Et bedre skole-Norge - der han titt og ofte deler suksesshistorier og andre relevante saker for oss som jobber i skolen. Nå er han også aktuell med boka “Hvordan skape en god skole. Preget av mestring, fellesskap og relevans”.
    Publisert 14. november 2022
    26 min